عکس فوق دمو بوده و شرکت سونی هنوز هیچ عکسی از کنسول PS5 منتشر نکرده است .
تازه ترین خبرها از PlayStation و Xbox Series X
باید در نظر داشت که همیشه برای بدست آوردن آخرین اخبار درست و معتبر از کمپانی های بزرگ تولید کننده این محصولات مانند شرکت سونی ، مایکروسافت و دیگر شرکتهای بزرگ و کوچک وابسته به آنها ، یک مانع اساسی وجود دارد چون این گونه شرکتها به علت رقابت های تنگاتنگ تجاری که با یکدیگر دارند شدیدا در مورد معرفی محصولات جدید خود پنهانکاری میکنند و اطلاعات اصلی در مورد دستگاههای جدید تولیدی خود را تا زمان عرضه به بازار به عنوان اسرار تجاری خود محافظت میکنند ، بهمین جهت همیشه بازار شایعات و خبرهای بی پایه و اساس داغ است و دسترسی به اخبار صحیح بسیار مشگل .
اما اینبار شرکت سونی کمی بیشتر پرده از رازهای کنسول بازی جدید PS5 خود برداشته است و طی یک رویداد رسمی برخی از مشخصات کنسول جدید PS5 را برملا کرد که مطالب آن در وبلاگ پلی استیشن و livestreamed یوتیوب پخش گردید.
پس از مدتی هم شرکت سونی از کنترلر جدید نسل بعدی خود یعنی DualSense که در مقایسه با کنترلر های نسل قبلی یعنی DualShock از لحاظ طراحی و فن آوری های بکار رفته اساسا جدید میباشد ، رونمایی کرد .
در یکی از نمایشگاههای اخیر مهندس ارشد تیم طراحی ، مارک سرنی «Mark Cerny» اطلاعات زیادی در مورد نحوه طراحی کنسول جدید ارائه کرد ولی بیشتر اطلاعات فنی که به کار همکاران خود و توسعه دهندگان میخورد و درسخنان وی هیچ موردی که برای عموم مردم و کاربران عادی باشد وجود نداشت وحتی یک عکس یا یک ویدئو جدید از کنسول PS5 هم در نمایشگاه ارائه نشد .
به این ترتیب پیشرفتها و تغییرات انجام شده بر روی کنسول بازی PS5 را در مقایسه با کنسول PS4 بنا به گفته های مهندس ارشد تیم طراحی PS5 آقای مارک سرنی «Mark Cerny» ، در یک جمعبندی میتوان بصورت موارد زیر شرح داد :
۱ – هارد درایو جدید
اولین درخواست تیم توسعه دهندگان سونی ، استفاده از درایو SSD بود زیرا کاهش «زمان مرده» در بارگیری صفحه نمایش تا حد امکان نزدیک به صفر فقط درصورت استفاده از درایوهای SSD امکان پذیر میباشد . زمان بارگیری یک گیگا بایت در درایو HDD حدود ۲۰ ثانیه و همین مقدار در درایو جامد SSD میتواند در زمانی کمتر از یک ثانیه انجام پذیرد.
مورد بعد از تقریبا به صفر رسیدن «زمان مرده» در هنگام بار گیری صفحه نمایش ، مربوط به باز شدن دست برنامه نویسان برای ایجاد بازی هاست چون محدودیت هایی را که تاکنون هارد های HDD به برنامه نویسان تحمیل میکردند را تا حد زیادی بهبود میبخشد بدین ترتیب شما میتوانید در هنگام بازی سرعت عمل و آزادی عمل بسیار زیادی را تجربه کنید که تا کنون به علت محدودیت های دستورالعمل های هاردهای HDD امکانپذیر نبود.
مورد بعدی بهینه سازی قابل توجه هاردهای SSD در هنگام نصب patch میباشد که به گفته آقای سرنی صد برابر سریعتر عمل میکند همچنین یک کنترل کننده «Custom Flash Controller» در ps5 بکار گرفته شده تا از عدم گلوگاهها اطمینان حاصل شود و همچنین چون ترتیب اولویت درخواستها یا همان «priority request »در انجام صحیح مراحل بازی بسیار اهمیت دارد این کنترلر به آن هم کمک میکند .
مورد بسیار جالب بعد پشتیبانی سونی از هارد اکسترنال در PS5 میباشد تا کاربران بتوانند با خیال راحت به هرمقدار که بخواهند فضای ذخیره سازی خود را گسترش دهند در این زمینه سونی تآیید کرده که از هاردهای ماژولار SSD M2 پشتیبانی میکند ولی آقای سرنی به کاربران گفته که تا اواخر سال و تا زمانی که از سازگاری کامل اینگونه درایو ها مطمئن شوند آنها را به این منظور خریداری نکنند .
۲ – گرافیک و صدا :
بعد از هارد دیسک میرسیم به واحد پردازش گرافیکی یا همان «GPU» : در اولین مرحله پردازنده گرافیکی PS5 باید با بازیهای PS4 سازگار باشد . به گفته آقای سرنی ، AMD ، با تولید یک تراشه سفارشی RDNA ۲ که برای این عملکرد ، بهینه سازی شده است ، بخوبی توانست که این کار را انجام دهد و به گفته سرنی در این زمینه واقعا به پلی استیشن کمک کرد . این تراشه سفارشی دارای منطق و ویژگیهای بخصوصی که PS4 و PS4 Pro از آنها استفاده میکنند میباشد که باعث میشوند کنسول PS5 براحتی به هدف سازگاری با قبلی ها دست یابد در این زمینه برای اطمینان یافتن از این امر آنها یکصد بازی برتر بازی شده در PS4 را بر روی PS5 تست کردند که همگی بخوبی بر روی PS5 اجرا شدند .
PS5 از موتور جدید «Geometry Engine» و «inter-section engine» به منظور بالا بردن قابل توجه کیفیت صدا استفاده کرده است . این باعث ایجاد قابلیت ردیابی انتشار یا «ray tracing» میشود که بگفته آقای سرنی باعث افزایش چشمگیر کیفیت صدا و تجربه ای بسیار خوب و دلپذیر از پخش صدای بازی که بوسیله تشخیص موقعیت مکانی گیمر دربازی و با استفاده بموقع از تغییر حجم و تغییر فاز در تمامی دستگاههای مختلف مانند تلویزیون یا اسپیکر و هدفون میشود .
PS5 درحال جمع و جور کردن یک بخش اختصاصی صوتی سه بعدی میباشد این ایده قرار است که با نام رسمی «Tempest 3D AudioTech» نامگذاری شود و سخت افزار آن هم با نام «Tempest Engine» شناخته خواهد شد . این یونیت دارای معماری شبیه SPU «یونیت پردازش سیگنال» است که توانایی موازی سازی پخش صدای بازی با GPU «یونیت پردازش گرافیک»را دارد بدین معنی که میتواند با پردازش پیچیده صدا هماهنگ با پردازش گرافیک ، اثر گذاری کامل سه بعدی صوتی را ایجاد کند .
منبع تغذیه ، گرما و قدرت GPU :
طراحان PS4 سعی کرده بودند برای کارکرد سیستم به صورت تمام ظرفیت یا کمتر یک وضعیت «بدترین حالت» از نظر گرم شدن و بالارفتن صدای دستگاه یا همان «دور فن» را در نظر بگیرند اما این حالت هم فقط در صورتی عمل میکرد که کنسول در حالت عادی و خنک و کم صدا مشغول کار بود و در حالت دورفن اصلا عمل نمیکرد . در مقایسه ، PS5 اساسا راه حل دیگری را برگزیده که به آن نام « استراتژی فرکانس متغیر » را داده است . بدین ترتیب کنسول های PS5 ، بطور دائم از تمام ظرفیت GPU و CPU استفاده میکنند و در صورت نیاز فرکانس را تغییر میدهند . این بدین معناست که دیگر PS5 هیچگاه با مشگل «بدترین حالت » یا همان « دورفن » مواجه نمیشود .
GPU در کنسول های PS5 دارای «۲٫۲۳ GHz» که این به معنای ۱۰/۳ (۱) ترافالوپ «teraflops» قدرت بازی و همچنین CPU در PS5 با سرعت ۳/۵ گیگاهرتز پوشش داده شده است .
(۱) teraflop میزان سرعت محاسبات است که به یک تریلیون عملیات نقطه شناور در ثانیه می رسد. “فلاپ” به “عملیات نقطه شناور در ثانیه” اطلاق می شود. روش نقطه شناور شبیه به علائم علمی است و از یک نمایی برای مقیاس کردن اعداد واقعی و پشتیبانی از طیف وسیع تری از مقادیر نسبت به روش ثابت نقطه ثابت استفاده می کند.
این مقاله در حال تکمیل میباشد و بزودی با کسب اطلاعات جدیدتر به روز رسانی میگردد.